zaterdag 7 november 2009

ik Erik branderik of de verbranding in de cellen

Kom bij het vuur
verwarm het vuur
verhit het en laat mij branden
in mij
brandt mij uit
of brandt mij door
lik me
ik heb een lichaam te verbranden
minnevuur vreugdevuur zonnevuur hemelvuur vagevuur offervuur
en ook nog het vernietigingsvuur

Liever proef ik nog roet
en zout
als ik maar denken mocht en geloven mag
voorbij de waarheid of noem het dan
voorbij de tijd dat vuur nog branden kon of kan

O vlam, o waakvlam

Zolang ik brand
mag ik je niet vergeten
mag niet vergeten zolang ik brand
kom, ik ben geen onweer dat
voorbij gaat, ik sloeg niet in zoals de
bliksem heeft gedaan toen ik jouw ogen
zag. Dat mij zo branden deed

Ik ben van vlam
-geworden-
te heet om aangeraakt
te worden
en ik wil schoon zijn
zijn zonder water

Nu de steden in hun brand staan
zolang ik vlammen kan
louter ik
ik louter me
in de hitte ben ik bevangen


Erik Lelieveld
2 juni 2003

Geen opmerkingen:

Een reactie posten