woensdag 28 oktober 2009

Achmed (volledige versie)

Bonjour les gens de Poetryalive
command allez vous?
ce soir
il y a les mot beaubeaubeau
beau
bo
Sur les ailes des oiseaux j'ai écrit mon nom :'Liberté'
Lápres je l'avait du j'ai étè fatiqué
Au bord de l'eau ma fantasie vole la silence du temps
je inhaler mon nom et respire encore
Liberté Liberté
a côté de moi il y a un rève qui doit être revé encore
C'est qu'un jour un oiseau volera et il laissera mourir épuisé
dans voter bras
tiens
cést moi
Achmed
Je suis la verité!
Daag
ik ben Achmed
ik vertel over mijn nachtrust en dagrust en nachtrust en dagrust
de vlam gaat naar het vlees
en vlucht het donker tegemoet
de kaars
wallumt
nog wat na
dan vlak bij het slapen gaan
de ontrafeling
weer wacht de ochtend op het schot
waarin ik wakker word op het schavot
dan sta ik op
2 benen
vandaag is de jas met louter gaten
het is de kooi die vrijheid heet
waarin ik herinnering vergeet
te vergeten
te verlaten
dit hoofd
4 muren
een plaffond
en vloer van beton
een hand in het hoofd
- tast -
wanneer ik uit al mijn cellen kom
zal ik verspreiden
de vrede dienen
vrede heerst
vrede dienen
echo eerst
eerst vrede vreten
eten is oorlog
tanks en mitrailleurs op mijn bord
ik prak mijn aard appel purree
de vrede is een tankmapper
thanks for food
KOMTAZIENKOMTAZIEN
veronderstel u bent een kopje thee
dat ik drink terwijl ik een televisie ben
liggend in een juspan die straks naar het werk moet
sloten en plassen droogslaan
het ruikt overal naar riool
en het testbeeld staat nog aan
zie er verschijnt een klok in beeld
en het nieuws valt in de tijd
de nieuwslezer verschijnt
doelbewust
doelend op de doelen
bedoelen de kanonnen
de doelen van de doelen
doedoedoedoedoedoedoedoedoedoedoeh!
doelen
doelen
mijn angst die op is
tikt in alle klokken
bang voor bang zijn
bang voor held
bang voor de vriend
en bang voor de vijand
bang voor de bangen
begrijpt u wel? banG!
.. ik ben bang voor de bommen
en bang voor de kogels
zelfs bang voor vogels
bang voor de witte duif
met ogen noch kop
geen staart of vleugels
geen hart geen leven
of kleur
zo bang voor de kogelvormige duiF
ook bang voor de kinderen
zo bang voor mijn vrouw
bang mijn vader
bang mijn moeder
bang broers bang zusters
bangbang en bang voor mezelf
ik ben bang voor mijn zwijgen
en bang voor mijn woorden
bang voor het leven
en bang voor de dood
zo bang voor verhoren
en bang is dan groot
Voetstappen bang
want bang voor laarzen
twintig veertig marcherende laarzen
bang voor die ene schoppende schoen
bang voor de buren
want die zijn niet meer thuis
bang voor de andere buur
die meneer is altijd thuis
ik ben bang voor de doden
en bang voor de levenden
NIET bang voor geweren
maar bang voor de kolven
DAAROM ben ik bang gevlucht
en kwam in Nederlandbang
in een AZETBANGCEE
en werd bang uitgeplaatst
in BANGBANGLEERDAM
kreeg CEEEEEBANGstatus
HumaniBANGGGtair
En zal NederBANGlandS leren
in Nederlandbangbangbeng bang


Erik Lelieveld
23 maart 2002

Geen opmerkingen:

Een reactie posten