woensdag 28 oktober 2009

Het weer in mijn hoofd in maart

ik trap en duw mijn fiets
tegen de tegenwind in
het is een gure wind
het schuurt mijn zure gezicht
met een bijtend zuur
de temperatuur
is een muur van u's
en ik er tegenin

Het is pril lente nu
herdenk de doden komt
vier een bevrijdingsdag
straks in de mei

De vorst regeerde als de bezetter
winter deelde de lakens uit
polderbloed stolde in aders
alle bomen waren uitgehongerd

Ik ben een duitser op een Fahrad
Obersturmbahnfuhrer nu, die rotwind
van alle talen de meeste u's
Zoals daar is de kniereflex
produceren mijn hersens op huhuhu
een stof waarvan ik duitser wordt
zo heeft Mengele en Gubbels onderzocht

Fiets verder pedalen pedalen veel wind
langs sloten en prikkeldraad
dat strak langs weilanden gespannen staat
de polderweg is lang
ik kan de oorlog niet vergeten
niet in maart, nee nooit in maart.


Erik Lelieveld
8 maart 2002

Geen opmerkingen:

Een reactie posten